Economie en organisatie keuze Economie en bedrijfswetenschappen

Eerste graad - 1ste en 2de jaar
A-stroom (theoretisch)

Voel jij een uitgesproken interesse voor de actualiteit? Wil je meer te weten komen over de economische realiteit vanuit het standpunt van de consument, de bedrijven en de overheid? Ben je bereid om op een kritische manier na te denken over reclame, privacy en onze ecologische voetafdruk? Wil je je ICT-vaardigheden aanscherpen en inzicht verwerven in betaalmiddelen en budgetbeheer?

Dan is onze nieuwe basisoptie ‘Economie en organisatie’ ongetwijfeld iets voor jou!

2022 10 14 Z D7 (83)

Wie ben jij?

Wil je graag weten hoe consumenten zich gedragen?  Heb je altijd al willen kennismaken met de werking van een bedrijf? Ben je geboeid door de rol van de overheid in onze samenleving? Wil je ook je eigen ondernemingszin ontwikkelen? Versterk je graag je digitale vaardigheden in een economische context? We bieden je graag de kans om dit alles te combineren met een uitdagend pakket aan algemene vakken.

Studeren en taken maken voor school doe je graag en jouw loopbaan in de lagere school verliep heel vlot? Dan is de optie Economie en organisatie keuze economie en bedrijfswetenschappen de geschikte keuze voor jou!

Wat na de eerste graad?

Deze basisoptie bereidt je voor op alle finaliteiten in de tweede graad. De studierichting Latijn behoort niet meer tot de mogelijkheden.

Economie

Lessentabel

Dit is een voorlopige lessentabel.

Basisvorming1 - 2
aardrijkskunde2 - 1
beeld1 - 1
Engels1 - 2
Frans3 - 3
geschiedenis1 - 2
godsdienst2 - 2
lichamelijke opvoeding2 - 2
mens en samenleving2 - 0
muziek1 - 1
natuurwetenschappen2 - 1
Nederlands4 - 4
techniek2 - 2
wiskunde4 - 4
Basisoptie
project ondernemen2 - 0
maatschappij2 - 0
economie en organisatie0 - 5
ICT1 - 0
culturele vorming0 - 1
keuze-uur:
remediëring Frans,
remediëring wiskunde,
maatschappij & welzijn, wetenschappen
0 - 1
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    3 Maatschappij en Welzijn
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op het HHvMB heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    Afstudeerjaar HHvMB 2023
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    3 Latijn-wetenschappen
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    2 Maatschappij en welzijn A
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    Afstudeerjaar HHvMB 2023
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    Afstudeerjaar HHvMB 2023
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    6 Latijn-talen
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    2 STEM
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    5 wiskunde-wetenschappen
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    Afstudeerjaar HHvMB 2023
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    Afstudeerjaar HHvMB 2023
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    5 wiskunde-wetenschappen
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    6 Latijn-wetenschappen
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    2 STEM
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    6 Latijn-wetenschappen
Sint Lambertus Icon Quote