Laptopproject
Enkele jaren geleden ging het laptopproject ‘Een laptop voor elke leerling’ van start in onze school. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.
Vind je je antwoord niet terug, contacteer ons op laptop@hhvmb.be.

Kopen of huren van een laptop voor schooljaar 2022-2023 kan via de webshop.
Je kan de laptop afhalen op school. Je wordt op de hoogte gebracht van het dit afhaalmoment.
Elke leerling beschikt over een eigen laptop op school voor gebruik in de lessen én voor thuisgebruik. We bieden een stevig toestel aan dat geschikt is voor intensief gebruik.
We investeren verder in een snel en krachtig schoolnetwerk en in de vorming van onze leerkrachten om de laptop op een optimale manier in de lessen in te zetten. We bedingen bij de leverancier de best mogelijke prijs en servicevoorwaarden. We houden ook rekening met gezinnen met meerdere kinderen op onze school en staan open voor vragen over financieringsmogelijkheden.
- In dit digitale tijdperk willen we een krachtige en flexibele leeromgeving aanbieden die het leerproces kan ondersteunen, verrijken en personaliseren en die de lestijd verhoogt.
- We willen de digitale geletterdheid bij elke leerling verhogen: computervaardigheden ontwikkelen in functie van levenslang leren.
- We willen gelijke onderwijskansen bieden: alle leerlingen beschikken op school en thuis over een laptop met software die volledig up-to-date is.
HP Probook 445
Besturingssysteem | Windows 11 Education |
Processor | AMD Ryzen 3 |
Opslag | 256 GB SSD |
Geheugen | 8 GB DDR4-SDRAM |
Scherm | 14″ FHD Anti Glare |
Op het toestel zal 3 jaar garantie zijn, inclusief garantie op de batterij en een uitgebreide service. Daarnaast wordt de laptop geleverd in een stevige beschermhoes met valvertragingsschuim voor transport en stelt de school gratis de nodige software ter beschikking.
Optie 1: je koopt de laptop en betaalt in één keer:
- € 665 (+ €4 excl. BTW Auvibel-taks)
- de laptop wordt onmiddellijk eigendom van de leerling/ouders.
Optie 2: je huurt en betaalt maandelijks
- € 21,60 gedurende drie schooljaren + € 129,60 waarborg. De laatste 6 maanden wordt van de waarborg afgenomen.
- na drie schooljaren wordt de laptop eigendom van de leerling/ouders.
De gehuurde of gekochte laptop maakt deel uit van een totaalpakket:
- uitgebreide onderhoudsservice, beschermhoes en software-updates
- 3 jaar garantie en Next Business Day On Site. Dit wil zeggen dat bij een defect een technieker de volgende werkdag (ook tijdens schoolvakanties) naar de school komt of tot bij de leerling thuis. Zo worden herstellingen steeds snel uitgevoerd. Indien de herstelling binnen de garantie valt, gebeurt deze gratis. Omdat een goed werkende batterij cruciaal is voor elke laptop, vervangt Signpost kosteloos elke batterij die minder dan 70 procent van de normale prestaties levert (binnen de 3 jaar Next Business Day On Site-garantie).
Het wordt aanbevolen om een nieuw toestel aan te kopen waardoor de hele cyclus opnieuw begint met dezelfde voorwaarden qua garantie en service.
Indien uw toestel jonger is dan 5 jaar en u wil het nog verder gebruiken:
Optie 1: u hebt de laptop in één keer betaald
U kunt tot maximum 5 jaar, dus voor de meesten kan dat 2x, een garantie- en serviceverlenging van 12 maanden krijgen. Dit kost 99 euro en moet u in één keer betalen. De leerling kan de laptop dan nog een jaar langer gebruiken met dezelfde service en garantie.
Optie 2: u huurt de laptop
U kunt voor 8 euro per maand langer gebruik maken van dezelfde service en garantie. Dit kan zolang de leerling op school zit en tot maximum 5 jaar.
Of u betaalt in 1 x 96 euro om een jaar langer gebruik maken van dezelfde service en garantie.
Voor het tweede kind met een laptop op onze school wordt een korting van 50 euro op het toestel voorzien.
Voor het derde kind en volgende biedt de school twee opties aan:
- ofwel wordt voor deze kinderen een toestel aangekocht waarbij een korting van 100 euro wordt gegeven.
- ofwel wordt voor deze kinderen geen laptop aangekocht en krijgen zij tijdens de schooldag een toestel ter beschikking op school.
Bij afhaling van de laptop ontvangt u voor de korting een aanvraagformulier.
Dat is niet mogelijk. We kiezen bewust voor een groepsaankoop. Dat heeft verschillende voordelen: zo kan een compleet servicepakket met maximale ondersteuning zowel voor de software als de hardware worden aangeboden (onderhoud, herstelling…). Bij een defect of een softwareprobleem van een eigen laptop is er geen ondersteuning van de school. Ook zijn niet alle ouders in staat hun dochter of zoon te helpen bij een defect van een eigen toestel. Daarom neemt de school deze zorg volledig over door met een gestandaardiseerd toestel te werken. Dit biedt ook een grotere garantie voor een vlot lesgebeuren. Iedereen werkt met dezelfde software en bij een defect van de eigen laptop kan de leerling een gelijkaardig vertrouwd toestel in bruikleen krijgen waarop zij of hij kan verder werken. Dat is niet het geval indien er met een eigen laptop wordt gewerkt. Bovendien kunnen softwareversies op eigen toestellen verschillen met softwareversies van de schooltoestellen. De aangeboden laptops zijn ook geen gewone consumentenmodellen, maar wel stevige businessmodellen die geschikter zijn voor intensieve verplaatsingen.
Leerlingen die de school verlaten tijdens de huurovereenkomst hebben de keuze.
Optie 1: U betaalt het resterende huurbedrag in één keer af en kunt het toestel behouden. De service en garantie blijven behouden.
Optie 2: U levert het toestel in. De huur stopt onmiddellijk en u betaalt een verbrekingsvergoeding. Bij huur op 3 jaar is dat 100 euro als de opzegging gebeurt in het eerste jaar, 75 euro in het tweede jaar en 50 euro in het derde jaar. Bij huur op 4 jaar is dit voor het eerste jaar 125 euro, voor het tweede 100 euro, voor het derde 75 euro en voor het vierde 50 euro.
We sensibiliseren elke leerling om zorgzaam om te springen met eigen materiaal en dat van medeleerlingen. Bij de laptop wordt bovendien een beschermende hoes geleverd en tijdens pauzes kunnen de leerlingen hun laptop opbergen in hun locker. Dit alles moet ervoor zorgen dat de kans op schade minimaal is. Is er toch een defect of schade, dan zoekt onze ICT-dienst een oplossing. Indien nodig krijgt de leerling een vervangtoestel ter beschikking, terwijl de laptop wordt hersteld.
’s Avonds neemt elke leerling zijn/haar laptop mee naar huis. Zo vermijden we diefstal en braak op onbewaakte momenten. Schade die de normale werking van het toestel verhindert, wordt afhankelijk van de oorzaak ofwel gratis, ofwel aan een maximale vergoeding hersteld. Voor herstellingen van schade als gevolg van normaal gebruik van de laptop en schade die niet kan worden toegeschreven aan externe factoren, vraagt Signpost geen vergoeding. Deze herstellingen vallen binnen de garantie en zijn inbegrepen in de prijs. Wanneer de schade aan de laptop te wijten is aan externe factoren, dan wordt een maximale herstelkost aangerekend van 39 euro. Als de herstelkost echter lager is dan wordt de werkelijke herstelkost aangerekend. U betaalt dus maximaal 39 euro per schadegeval.
Wordt uw toestel gestolen? Dan betaalt u € 39 en ontvangt u een gelijkaardig toestel. Diefstal op school of zonder sporen van braak of bedreiging vallen hier niet onder.
U kan altijd de helpdesk van Signpost contacteren, ook van thuis uit en tijdens de vakanties.
servicecenter.antwerpen@signpost.eu
In het weekend en op feestdagen is de helpdesk niet bereikbaar. Wanneer er diepgaande softwareproblemen zijn, wordt de computer teruggebracht naar de originele schoolinstellingen. Eventuele eigen programma’s en/of bestanden dient u zelf terug te plaatsen. Voor werkbestanden voorzien we OneDrive als cloudoplossing.
De toestellen beschikken over een batterij die bij normaal gebruik in de school minstens 6 tot 7 uur meegaat. Dit is ruim voldoende voor het gebruik tijdens de schooldag. We verwachten dat elke leerling zijn/haar laptop thuis oplaadt en de volgende lesdag volledig opgeladen meebrengt.
De leerlingen zullen nog altijd over boeken beschikken. Wat wel zal veranderen, is dat er met nuttige toepassingen op de computer zal worden gewerkt. Dit zal niet in elk lesuur gebeuren, maar wel telkens als dit het leerproces kan verrijken. De leerkrachten zoeken naar een goed evenwicht tussen traditionele werkvormen en nieuwe werkvormen waarbij de laptop gebruikt wordt. Waar dat mogelijk is en waar de uitgeverijen alternatieven aanbieden, zullen in de toekomst handboeken kunnen verdwijnen uit de boekenlijst. We streven er ook naar om minder kopieën te maken. Voor sommige vakken vervangt de laptop de papieren cursus.
Hebt u nog bijkomende vragen? Stuur ze naar laptop@hhvmb.be.