Wetenschappen – wiskunde
Derde graad - 5de en 6de jaar
domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit
De richting Wetenschappen-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de wetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde. Wiskundige vaardigheden worden verdiept en abstracte wiskundige concepten worden gebruikt.

Wie ben jij?
Je hebt een hart voor wetenschap en wiskunde. Je bent iemand die graag doordenkt op de dingen. Je bent niet alleen verwonderd door fenomenen en processen in de natuur. Je wil deze complexe verschijnselen ook kunnen verklaren. Van het oplossen van wiskundige vraagstukken tot het uitvoeren van wetenschappelijke experimenten.
Daarnaast is het belangrijk dat je grote leerstofgehelen kan verwerken. Er wordt van jou dus een gezonde dosis doorzettingsvermogen verwacht en je moet bereid zijn die extra inspanningen te willen leveren.
In de 2de graad heb je een goede basis voor wiskunde opgebouwd en voel je dat er een echte wiskundige wetenschapper in je schuilt. Je wil je vastbijten in 6 of 8 uur wiskunde.
6 uur wiskunde
Je doet graag wiskunde en je bent er goed in. Je houdt ervan om nieuwe theorie toe te passen in oefeningen, ook als deze moeilijk zijn. Wiskunde ging voor jou tot en met het vierde jaar vlot en je wil er steeds beter in worden.
8 uur wiskunde
Je doet graag wiskunde en je kunt het heel goed. Een moeilijke oefening zie jij als een uitdaging om je in vast te bijten. Je houdt ervan om nieuwe theorie op te bouwen, ook als deze abstract is en niet onmiddellijk leidt tot concrete toepassingen. Wiskunde ging voor jou tot en met het vierde jaar heel vlot. Je wil er steeds meer van weten en er voortdurend beter in worden. Je bent bereid om in de derde graad een grote hoeveelheid extra leerstof wiskunde te verwerken.
Extra wetenschappen
In deze richting wordt uitbreiding van de wetenschappen aangeboden: je krijgt extra leerstof voor biologie, chemie en fysica. Bovendien komen ook informaticawetenschappen aan bod.
Wat na het secundair?
De meeste leerlingen uit deze richting kiezen voor een academische bachelor en master: ingenieurswetenschappen, industriële wetenschappen, fysica, wiskunde, informaticawetenschappen, bio-ingenieur, chemie, biomedische of farmaceutische wetenschappen, architectuur, biologie, geneeskunde… Je kan ook zonder problemen een professionele bachelor aan: laborant, leerkracht wetenschappen, diëtist…
Lessentabel
Algemene vakken | 5 - 6 |
---|---|
Engels* | 2 - 2 |
esthetica | 1 - 0 |
Frans* | 3 - 3 |
geschiedenis* | 2 - 2 |
godsdienst | 2 - 2 |
LO | 2 - 2 |
Nederlands* | 4 - 4 |
*leerplan verdiepte basis |
Studierichtingsvakken | |
---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 |
biologie | 1 - 2 |
chemie | 3 - 2 |
fysica | 3 - 2 |
Informaticawetenschappen | 0 - 1 |
keuzevak: fysica of chemie | 0 - 1 |
Optie 6 u. wiskunde | |
---|---|
filosofie (wetenschappen) | 1 - 1 |
wiskunde | 6 - 6 |
keuze: Duits* of engineering-project | 1 - 0 |
keuze: Duits* of biologie | 0 - 1 |
* vervolgcursus Duits |
Optie 8 u. wiskunde | |
---|---|
wiskunde | 8 - 8 |
facultatief: filosofie (wetenschappen) | 1 - 1 |
