Taal- en communicatie-wetenschappen

Deze studierichting is in aanvraag voor schooljaar 2023 – 2024.

Derde graad - 5de jaar
domeingebonden doorstroomfinaliteit

Taal- en communicatiewetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een stevig pakket talen. Via de specifieke vorming worden communicatievaardigheden in de vreemde talen Duits, Engels, Frans en Nederlands verder ontwikkeld en komt inzicht in taaltechnologie aan bod.

Image00019

Wie ben jij?

Werd in de tweede graad duidelijk dat talen jouw cup of tea zijn?  Dan biedt deze richting je Frans, Engels en Duits aan.

Je hebt een grote liefde hebt voor taal en wil je kennis van de moderne talen Frans, Engels en Duits uitbreiden en versterken. Je wil niet alleen de taal beter leren spreken en schrijven, je draait je hand niet om extra woordenschat en grammatica te verwerven. Je bent ook gemotiveerd om je te verdiepen in de communicatiewetenschappen en de inleiding in taaltechnologie.

Wat na het secundair?

Deze richting geeft je alle troeven in handen om een professionele bachelor succesvol af te ronden, denk aan: lerarenopleiding, journalistiek, toerisme, communicatiemanagement…

Ook voor een academische bachelor en master draai jij je hand niet om: toegepaste taalkunde, rechten, communicatiewetenschappen, sociologie, taal- en letterkunde…

Lessentabel

Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.

Algemene vakken5 - 6
aardrijkskunde1 - 1
geschiedenis1 - 1
godsdienst2 - 2
LO2 - 2
natuurwetenschappen2 - 1
wiskunde2 - 3
complementaire uren5 - 5
Studierichtingsvakken
communicatiewetenschappen en taaltechnologie3 - 2
Duits2 - 3
Engels3 - 3
Frans4 - 4
Nederlands5 - 5
  • Nelles Vranckx2
    “Mijn studierichting is voor mij uitdagend en voorziet de vakken die interessant voor me zijn.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. We zitten niet de hele tijd op onze gsm. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    1 STEM
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    2 taal en maatschappij
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
  • Lily Van De Locht2
    Maatschappij en welzijn “Je kan heel creatief zijn in deze richting bv. soms koken we. Dat is dan zo iets anders dan de hele tijd leren en lessen volgen.”
    Lily Van de Locht
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    6 economie-talen
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op onze school heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    5 Latijn-talen
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    6 economie-talen
  • Yasmina Lipniak2
    “De SOS-klas is echt goed, want men helpt je met verschillende dingen bv. plannen.”
    Yasmina Lipniak
    1 maatschappij en welzijn A
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    2 Latijn
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    6 Latijn-talen
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    1 STEM
Sint Lambertus Icon Quote