Taal en communicatie

Deze studierichting is in aanvraag voor schooljaar 2023 – 2024.

Derde graad - 5de jaar
dubbele finaliteit

Taal en communicatie is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze legt de focus op communicatie in het Nederlands, Engels en Frans. De leerlingen verdiepen zich in communicatieprincipes, -modellen, -processen en -theorieën. Deze richting vormt leerlingen in het ondersteunen van de realisatie en coördinatie van communicatieprojecten en -acties, rekening houdend met het communicatiebeleid van een organisatie.

2022 10 14 Hhvmb 229

Wie ben jij?

Je bent je bewust van het belang en de mogelijkheden van communicatie en de rijkdom van een taal. Je wil het Nederlands, Engels en Frans nog beter onder de knie krijgen om er actief mee aan de slag te kunnen gaan. Het lijkt je een uitdaging bedrijven en organisaties te kunnen ondersteunen bij het organiseren van vergaderingen, het opmaken van verslagen, het opstellen van een communicatieplan, het verantwoord en deskundig omgaan met media en verschillende communicatieplatformen. Je hebt bovendien interesse in het ontwikkelen en uitwerken van communicatieprocucten met behulp van ICT.

Wat na het secundair?

Na de opleiding Taal en communicatie kan je verder studeren in een professionele bachelor binnen het studiegebied Handelswetenschappen, Onderwijs en Bedrijfskunde: lerarenopleiding, communicatiemanagement, journalistiek, Media en Entertainment business, office management…

Daarnaast ligt een brede waaier aan graduaatsopleidingen binnen je bereik. Ook Se-n-Se opleidingen zoals medische administratief assistent zijn een optie.

Bovendien kan je onmiddellijk aan de slag op de arbeidsmarkt voor ondersteuning bij het realiseren en coördineren van communicatieprojecten en -acties.

Lessentabel

Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.

Algemene vakken5 - 6
aardrijkskunde1 - 1
geschiedenis1 - 1
godsdienst2 - 2
LO2 - 2
natuurwetenschappen1 - 1
wiskunde2 - 2
complementaire uren5 - 5
Studierichtingsvakken
Duits2 - 1
Engels3 - 3
Frans3 - 4
Nederlands3 - 3
public relations7 - 7
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Nelles Vranckx2
    “Mijn studierichting is voor mij uitdagend en voorziet de vakken die interessant voor me zijn.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op onze school heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    2 taal en maatschappij
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    5 Latijn-talen
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    6 economie-talen
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    6 economie-talen
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    1 STEM
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. We zitten niet de hele tijd op onze gsm. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    1 STEM
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    2 Latijn
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    6 Latijn-talen
Sint Lambertus Icon Quote