Opvoeding en begeleiding
Derde graad - 5de en 6de jaar
dubbele finaliteit
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot de psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste filosofie, recht en deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Dit alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit deze wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.
Wie ben jij?
Je wil je verdiepen in de ontwikkeling van de baby, peuter, kleuter en het lagere schoolkind. Gezondheid, welzijn en opvoeding zijn thema’s die je sterk interesseren. Vanuit verschillende invalshoeken worden deze thema’s sterk onderbouwd: filosofische mensvisies, moraalfilosofische stromingen, recht, deontologie, orhopedagogiek… Je kijkt ernaar uit om je theoretische kennis in de praktijk te toetsen bij het begeleiden van baby’s, peuters en schoolgaande kinderen in verschillende opvoedingssituaties.
Wat na het secundair?
Na de opleiding Opvoeding en begeleiding heb je verschillende mogelijkheden om verder te studeren in een professionele bachelor: verpleegkunde, orthopedagogie, lerarenopleiding, sociaal werk, toegepaste psychologie, ergotherapie…
Daarnaast ligt een brede waaier aan graduaatsopleidingen binnen je bereik.
Ook Se-n-Se opleidingen zoals medisch administratief assistent, persoonsbegeleider, tandartsassistent… zijn een optie.
Bovendien kan je als kinderbegeleider voor baby’s, peuters en schoolgaande jeugd onmiddellijk aan de slag op de arbeidsmarkt.
Lessentabel
Algemene vakken | 5 - 6 |
---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 |
Engels | 2 - 2 |
Frans | 2 - 2 |
geschiedenis | 1 - 1 |
godsdienst | 2 - 2 |
LO | 2 - 2 |
mens en samenleving | 1 - 1 |
natuurwetenschappen | 2 - 2 |
Nederlands | 3 - 3 |
wiskunde | 2 - 2 |
Studierichtingsvakken | |
---|---|
pedagogie | 3 - 2 |
psychologie | 2 - 2 |
kwaliteitsvol en pedagogisch handelen | 2 - 3 |
maatschappelijke context van het werkveld | 0 - 1 |
project | 2 - 0 |
stage | 4 - 6 |
zorg | 1 - 0 |