Humane wetenschappen

Derde graad - 5de jaar
domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit

Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociale en gedragswetenschappen en statistiek. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht en politiek, communicatie en de mens en zijn gedrag. Daartoe analyseren ze wetenschappelijke theorieën.

20220929 092945

Wie ben jij?

Je bent een onderzoeker in wording en stelt kritische vragen over de wereld om je heen. Je kan vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en je kan logisch redeneren. Daarnaast heb je aanleg en interesse voor het verzamelen en verwerken van veel informatie. Je krijgt immers een stevige basis te verwerken die je voorbereidt op het hoger onderwijs. Complexe inhouden krijg je in een beperkte tijd verwerkt.

Wat na het secundair?

Humane wetenschappen is een voorbereiding op een brede waaier aan professionele of academische bachelors binnen verschillende onderwijsgebieden bijvoorbeeld geschiedenis, sociologie, criminologie, rechten, psychologie, communicatiewetenschappen, journalistiek, lerarenopleiding … .

Lessentabel

Algemene vakken5 - 6
aardrijkskunde1 - 1
artistieke vorming0 - 1
Engels*2 - 2
esthetica1 - 1
Frans*3 - 3
geschiedenis*2 - 2
godsdienst2 - 2
LO2 - 2
natuurwetenschappen2 - 1
Nederlands*4 - 4
statistiek1 - 1
wiskunde2 - 3
*leerplan verdiepte basis
Studierichtingsvakken
filosofie2 - 2
kunstbeschouwing1 - 1
media en samenleving2 - 2
sociale en gedragswetenschappen5 - 5
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    2 taal en maatschappij
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    1 STEM
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    6 economie-talen
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op onze school heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    2 Latijn
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    6 Latijn-talen
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    6 economie-talen
  • Nelles Vranckx2
    “Mijn studierichting is voor mij uitdagend en voorziet de vakken die interessant voor me zijn.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    5 Latijn-talen
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. We zitten niet de hele tijd op onze gsm. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    1 STEM
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
Sint Lambertus Icon Quote