Gezondheidszorg

Derde graad - 5de jaar
dubbele finaliteit

Gezondheidszorg is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot de psychologie, agogisch handelen, communicatie, toegepaste filosofie, recht en deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Ook fysiologie en anatomie komen aan bod. Dit alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit deze wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig verzorgende en zorgkundige vanuit een integrale benadering zorg dragen voor de gezondheidstoestand  van de mens. Zij leren cliënten ondersteunen bij taken van het dagelijks leven.

2022 10 14 Hhvmb 352

Wie ben jij?

Je wil je verdiepen in de ontwikkeling en de verschillende levensfasen van de volwassene en de oudere. Gezondheid, welzijn en ontwikkelingspsychologie zijn thema’s die je sterk interesseren. Vanuit verschillende invalshoeken worden deze thema’s sterk onderbouwd: filosofische mensvisies, moraalfilosofische stromingen, recht, deontologie… Je wil de geheimen van de fysiologie en anatomie van het menselijk lichaam ontdekken. Je kijkt ernaar uit om je theoretische kennis omtrent het menselijk lichaam in functie van de gezondheidstoestand in de praktijk te toetsen bij het observeren, adviseren en ondersteunen van oudere zorgvragers bij activiteiten van het dagelijks leven.

Wat na het secundair?

Na de opleiding Opvoeding en begeleiding heb je verschillende mogelijkheden om verder te studeren in een professionele bachelor: verpleegkunde, orthopedagogie, lerarenopleiding, sociaal werk, toegepaste psychologie, ergotherapie…

Daarnaast ligt een brede waaier aan graduaatsopleidingen binnen je bereik.
Ook Se-n-Se opleidingen zoals medische administratief assistent, persoonsbegeleider, tandartsassistent… zijn een optie.

Bovendien kan je als verzorgende/zorgkundige onmiddellijk aan de slag op de arbeidsmarkt.

Lessentabel

Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.

Algemene vakken
aardrijkskunde1 - 1
Engels2 - 2
Frans2 - 2
geschiedenis1 - 1
godsdienst2 - 2
LO2 - 2
natuurwetenschappen1 - 1
Nederlands2 - 2
wiskunde2 - 2
complementaire uren5 - 5
Studierichtingsvakken
gezondheidszorg12 - 12
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    6 economie-talen
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    2 taal en maatschappij
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    1 STEM
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    2 Latijn
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    6 economie-talen
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Yasmina Lipniak2
    “De SOS-klas is echt goed, want men helpt je met verschillende dingen bv. plannen.”
    Yasmina Lipniak
    1 maatschappij en welzijn A
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    6 Latijn-talen
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op onze school heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. We zitten niet de hele tijd op onze gsm. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    1 STEM
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    5 Latijn-talen
  • Nelles Vranckx2
    “Mijn studierichting is voor mij uitdagend en voorziet de vakken die interessant voor me zijn.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Lily Van De Locht2
    Maatschappij en welzijn “Je kan heel creatief zijn in deze richting bv. soms koken we. Dat is dan zo iets anders dan de hele tijd leren en lessen volgen.”
    Lily Van de Locht
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
Sint Lambertus Icon Quote