Natuurwetenschappen
Tweede graad - 3de en 4de jaar
domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit
theoretisch
Jij wil de wereld begrijpen. Na een eerste graad Latijn, STEM of Taal en maatschappij voel je dat je de antwoorden op je vragen in de wetenschap moet zoeken.

Wie ben jij?
Al eeuwenlang proberen mensen de natuurverschijnselen om ons heen te verklaren. Met succes, want de wetenschap staat vandaag de dag bijzonder ver. Dat inspireert jou om mee te denken met de grote denkers. Welke wetmatigheden in de natuur stel je vast? Hoe giet je die in wiskundige formules? Welke vernieuwende producten kan je hiermee ontwikkelen om de wereld een beetje beter te maken?
In de studierichting Natuurwetenschappen vergroot je je vermogen om logisch en abstract te denken. Het vraagt een leergierige houding, één die problemen opspoort en oplost. Als kritische leerling leer je ook om de wetenschappelijke ontwikkelingen af te toetsen. Kan dit, mag dit, en waarom dan wel (of niet)?
Je hebt aanleg voor cijfers en formules? Je heb een stevige basis van wiskundige inzichten en vaardigheden? Ga de uitdaging aan om jezelf te trainen in redeneervaardigheden, probleemoplossend en logisch denken. Zet je tanden in biologie, fysica, chemie en wiskunde.
Wat na de tweede graad?
De logische vervolgrichtingen in de derde graad zijn:
- Moderne talen – wetenschappen
(domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit) - Wetenschappen – wiskunde
(domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit) - Biotechnologische en Chemische STEM-wetenschappen
(domeingebonden doorstroomfinaliteit)
Lessentabel
Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.
Algemene vakken | 3 - 4 |
---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 |
Engels* | 3 - 2 |
Frans* | 4 - 4 |
geschiedenis* | 2 - 2 |
godsdienst | 2 - 2 |
LO | 2 - 2 |
mens en samenleving | 1 - 0 |
Nederlands* | 4 - 4 |
* = leerplan verdiepte basis |
Studierichtingsvakken | |
---|---|
biologie | 2 - 2 |
chemie | 2 - 2 |
fysica | 2 - 2 |
wiskunde | 5 - 5 |
Keuzepakket Extra | |
---|---|
artistieke vorming | 0 - 1 |
Duits | 0 - 1 |
ICT | 1 - 1 |
taal & cultuur | 1 - 1 |
Keuzepakket STEM | |
---|---|
STEAM | 0 - 1 |
ICT STEM | 1/2 - 1 |
wetenschappen STEM | 1/2 - 1 |
wiskunde STEM | 1 - 1 |
Wat is het verschil tussen biotechnologische STEMwetenschappen (domeingebonden) en natuurwetenschappen (domeinoverschrijdend)?
Identieke leerinhouden | BSW 3 - 4 | NW 3 - 4 |
---|---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 | 1 - 1 |
biologie | 2 - 3 | 2 - 2 |
chemie | 2 - 3 | 2 - 2 |
fysica | 3 - 3 | 2 - 2 |
godsdienst | 2 - 2 | 2 - 2 |
LO | 2 - 2 | 2 - 2 |
mens en samenleving | 1 - 0 | 1 - 0 |
Verschillende leerinhouden | BSW 3 - 4 | NW 3 - 4 |
---|---|---|
artistieke vorming | 0 - 1 | |
STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) | 0 - 1 | |
onderzoeksvaardigheden | 3 - 2 | |
Engels | 2 - 2 | 3 - 2 |
Frans | 3 - 3 | 4 - 4 |
ICT | 1 - 0 | |
Nederlands | 4 - 4 | 4 - 4 |
geschiedenis | 1 - 1 | 2 -2 |
wiskunde | 5 - 5 | 5 - 5 |
keuzepakket extra of STEM | 2 - 3 |
