Humane wetenschappen
Tweede graad - 3de en 4de jaar
domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit
theoretisch
Heb je een mateloze belangstelling voor mens en maatschappij? Wil je doorgronden waarom mensen en volkeren dingen doen of laten? Bekijk de wereld dan met een wetenschappelijk sociologische bril in Humane wetenschappen.

Wie ben jij?
Na een vlotte eerste graad in de A-stroom ben je klaar voor het echte werk. Je bent een onderzoeker in wording. Je stelt kritische vragen over de wereld om je heen. Je kan vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en je kan logisch redeneren. Daarnaast heb je aanleg en interesse voor het verzamelen en verwerken van veel informatie. Je krijgt immers een stevige basis met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie.
Studeer je prima zelfstandig en werk je graag samen in groep? Kan je complexere inhouden in een beperkt tijdsbestek verwerken? Sta jij bovendien open voor kunst en ben je gevoelig voor andere culturele uitingen?
Vertrouw op de mens in jezelf en kies voor Humane wetenschappen!
Wat na de tweede graad?
De logische vervolgrichtingen in de derde graad zijn:
- Humane wetenschappen (domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit)
- Welzijnswetenschappen (domeingebonden doorstroomfinaliteit)
Lessentabel
Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.
Algemene vakken | 3 - 4 |
---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 |
artistieke vorming | 0 - 1 |
biologie | 1 - 1 |
chemie | 1 - 1 |
Engels* | 3 - 2 |
Frans* | 4 - 4 |
fysica | 1 - 1 |
geschiedenis* | 2 - 2 |
godsdienst | 2 - 2 |
ICT | 1 - 0 |
LO | 2 - 2 |
mens en samenleving | 1 - 0 |
Nederlands* | 4 - 4 |
wiskunde | 4 - 4 |
* = leerplan verdiepte basis |
Studierichtingsvakken | |
---|---|
kunstbeschouwing | 1 - 2 |
filosofie | 1 - 2 |
sociologie & psychologie | 3 - 3 |
Wat is het verschil tussen maatschappij en welzijnswetenschappen (domeingebonden) en humane wetenschappen (domeinoverschrijdend)?
Identieke leerinhouden | MWW 3 - 4 | HW 3 - 4 |
---|---|---|
aardrijkskunde | 1 - 1 | 1 - 1 |
artistieke vorming | 1 - 1 | 0 - 1 |
godsdienst | 2 - 2 | 2 - 2 |
ICT | 1 - 0 | 1 - 0 |
LO | 2 - 2 | 2 - 2 |
mens en samenleving | 1 - 0 | 1 - 0 |
sociologie & psychologie | 6 - 5 | 3 - 3 |
wiskunde | 4 - 4 | 4 - 4 |
Verschillende leerinhouden | MWW 3 - 4 | HW 3 - 4 |
---|---|---|
biologie | 1 - 1 | |
chemie | 1 - 1 | |
fysica | 1 - 1 | |
natuurwetenschappen | 3 - 4 | |
Engels | 2 - 2 | 3 - 2 |
Frans | 3 - 3 | 4 - 4 |
Nederlands | 4 - 5 | 4 - 4 |
filosofie | 1 - 2 | |
inleiding in de filosofie | 1 - 2 | |
kunstbeschouwing | 1 - 2 | |
geschiedenis | 1 - 1 | 2 - 2 |
