Bedrijf en organisatie

Deze studierichting is in aanvraag voor schooljaar 2023 – 2024.

Tweede graad - 3de en 4de jaar
dubbele finaliteit

Bedrijf en organisatie is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze biedt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen. Daarnaast is deze studierichting gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HR-activiteiten en maken leerlingen kennis met de logistieke flow en verschillende transportwijzen.

2022 10 14 Z D7 (187)

Wie ben jij?

Je bent sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Naast de praktische zijde van de studierichting wil je ook meer theoretische inzichten en concepten verwerven. Je wil zelf aan de slag om de uitdagingen uit het bedrijfsleven aan te pakken.

Je gaat je verdiepen in (bedrijfs-)economische concepten en processen vanuit concrete voorbeelden. Zo maak je kennis met boekhouding, humanresourcemanagement, verkooptechnieken, marketing en logistiek. De verworven kennis en inzichten kan je aanwenden bij het ontwikkelen van administratieve en commerciële competenties. Door deze kennis krijg je ook meer inzicht in de organisatie en samenwerking van de afdelingen binnen een bedrijf. Bij het uitvoeren van opdrachten gebruik je digitale toepassingen. Je leert om op een efficiënte, kwaliteitsvolle en klantgerichte manier te communiceren, te adviseren en te begeleiden.

Wat na de tweede graad?

De logische vervolgrichting binnen onze school in de 3de graad is:

– Commerciële organisatie (dubbele finaliteit)

Andere logische vervolgrichtingen zijn:

– Bedrijfsorganisatie (dubbele finaliteit)
– Internationale handel en logistiek (dubbele finaliteit)

Lessentabel

Dit is een voorlopige lessentabel onder voorbehoud van wijzigingen omwille van de modernisering van het secundair onderwijs.

Algemene vakken3 - 4
aardrijkskunde1 - 1
Engels3 - 3
Frans3 - 3
geschiedenis1 - 1
godsdienst2 - 2
LO2 - 2
MEAV1 - 0
natuurwetenschappen2 - 1
Nederlands4 - 4
wiskunde3 - 3
Complementair gedeelte 2 - 3
Studierichtingsvakken
bedrijfseconomie8 - 9
  • Nelles Vranckx2
    “Mijn studierichting is voor mij uitdagend en voorziet de vakken die interessant voor me zijn.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Nathalia Geysemans2
    “Bij ons op school hebben we allemaal vriendelijke leerkrachten.”
    Nathalia Gysemans
    1 Maatschappij en welzijn A
  • Lena Hofman2
    “In Berlaar krijg je verschillende bouwstenen om een wondervolle toekomst op te bouwen.”
    Lena Hofman
    6 Latijn-talen
  • Joep Daelemans2
    “Tijdens de middag ga ik met mijn vrienden pingpongen, maar als de tafels bezet zijn, gaan we in het hart schaken. We zitten niet de hele tijd op onze gsm. Je moet niet pingpongen, je kan ook dansen, naar de stille ruimte gaan, voetballen op het pannaveldje of gezelschapsspelletjes spelen.”
    Joep Daelemans
    1 STEM
  • Eline Guedin2
    “Via de buitenlandse reizen krijg je de kans om nieuwe dingen te leren en grenzen te verleggen en dat is best wel cool.”
    Eline Guedin
    2 taal en maatschappij
  • Noor Van Gaevere2
    “Je hebt een goede band met de leerkrachten. Op onze school heb je ook een goede socio-emotionele begeleiding. Ze staan altijd klaar voor je.”
    Noor Van Gaever
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Josefien Claes2
    “Ik kan hier zijn wie ik ben.”
    Jozefien Claes
    6 economie-talen
  • Ellis Torfs
    “Als 12-jarige met een bang hart de school binnengestapt. 6 jaar les gevolgd, uitgedaagd in een leerrijke en warme omgeving. Als zelfzekere 18-jarige de school verlaten om te starten aan de universiteit.”
    Ellis Torfs
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (revalidatiewetenschappen en kinesitheapie)
  • Josefien Mertens
    “Het vertrouwen dat leerkrachten in mij hebben, heeft mij niet alleen gemotiveerd om mijn uiterste best te doen voor school, maar helpt mij ook doorheen mijn eigen zoektochten en doet me groeien als persoon.”
    Josefien Mertens
    5 Latijn-talen
  • Wies Verlinden
    "Een superleuke en leerrijke tijd met goede begeleiding van leerkrachten en directie!"
    Wies Verlinden
    Afstudeerjaar HHVMB 2022 (Event-en projectmanagement)
  • Luz Haegemans2
    “Vakleerkrachten: We hebben veel enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten die ons met passie van alles bijleren over hun vak.”
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De titularissen ondersteunen ons in alles en begeleiden ons naar het einde van het jaar.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Yasmina Lipniak2
    “De SOS-klas is echt goed, want men helpt je met verschillende dingen bv. plannen.”
    Yasmina Lipniak
    1 maatschappij en welzijn A
  • Marthe Goelen2
    “De school bruist van enthousiasme."
    Marthe Goelen
    6 sociale en technische wetenschappen
  • Nelles Vranckx2
    “De sfeer bij de leerlingenraad is warm, er wordt altijd naar elkaars mening geluisterd.”
    Nelles Vranckx
    4 natuurwetenschappen
  • Wout De Groof
    “Na 6 jaar HHVMB werd het een beetje een tweede thuis, een school met zo een familiale sfeer is nergens anders te vinden.”
    Wout De Groof
    Afstudeerjaar HHVMB: 2022 ( Japanse studies)
  • Louise Van Besien2
    “Iedereen accepteert elkaar in het HHvMB.”
    Louise Vanbesien
    6 economie-talen
  • Malin Cornish2
    “Ik heb voor STEM gekozen, omdat mijn broer dat ook doet en hij zei altijd dat hij het leuk vond. Nu ik ook in STEM zit, merk ik dat hij echt gelijk heeft. Ik vind STEM heel leuk en super interessant.”
    Malin Cornish
    1 STEM
  • Leoni De Keuster2
    "Hey, ik ben Leonie en volg STEM. De leerkrachten zijn super leuk en helpen je als je hulp nodig hebt. Je kan leuke dingen doen zoals programmeren, eieren laten vallen van de tweede verdieping en leren over de ruimte."
    Leonie De Keuster
    2 STEM
  • Foto Elien Van Clemen
    “Ik heb hier veel plezier gehad tijdens de lessen en de vele extra activiteiten en ik merk nu ook dat ik heel goed voorbereid ben op het hoger onderwijs."
    Elien Van Clemen
    Afstudeerjaar HHVMB 2021 (wiskunde-fysica)
  • Max Moens
    "Ik heb aan de universiteit ondervonden dat wij  een heel goede basis hebben meegekregen op alle vlakken. Bovendien was het middelbaar een heel toffe tijd. Ik had er wel nog harder van moeten genieten, omdat ik nu soms een nostalgisch gevoel bij krijg, wanneer ik eraan terugdenk. "
    Max Moens
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (LO en bewegingswetenschappen)
  • Luz Haegemans2
    “Tof dat de leerlingenraad ‘s middags soep verkoopt.
    Luz Haegemans
    5 Latijn-wetenschappen
  • Foto Aline De Haes
    “In het HHvMB werd ik elke dag aangespoord om het beste van mezelf te geven en heel hard te werken voor mijn doelen. Dit was niet altijd even makkelijk, maar nu tijdens mijn rechtenopleiding voel ik de voordelen van de goede werkethiek die ik in Berlaar heb meegekregen.”
    Aline De Haes
    Afstudeerjaar HHVMB 2020 (rechten)
  • Wanne Vranckx2
    “Ik vind het goed dat de leerlingenraad ook zijn steentje kan bijdragen aan het leven op school.”
    Wanne Vranckx
    2 Latijn
  • Lily Van De Locht2
    Maatschappij en welzijn “Je kan heel creatief zijn in deze richting bv. soms koken we. Dat is dan zo iets anders dan de hele tijd leren en lessen volgen.”
    Lily Van de Locht
    1 Maatschappij en welzijn A
Sint Lambertus Icon Quote